60%-70% masy ciała sportowca to woda! Nie zapominaj o nawodnieniu w upalne dni!

Odpowiednie nawodnienie organizmu to podstawowy obowiązek każdego sportowca. Dlaczego niezwykle ważne jest dbanie o odpowiedni poziom nawodnienia organizmu Twojej pociechy?

Woda to ok. 50 – 55% masy ciała kobiet; 60 – 65 % masy ciała mężczyzn, a u dzieci to aż 65 – 70 % masy ciała.  Nawet jej niewielki ubytek może spowodować szereg niepożądanych reakcji organizmu. Naturalnie w upalne dni takie jak teraz szczególnie uwrażliwiamy na to jak istotne jest nawodnienie, kiedy organizm szybciej ulega zmęczeniu, poprzez wysiłek traci większy procent płynów, więc co za tym idzie potrzebuje w większej ilości ich uzupełnienia. Naturalnie w upalne dni takie jak teraz szczególnie uwrażliwiamy na to jak istotne jest nawodnienie, kiedy organizm szybciej ulega zmęczeniu, poprzez wysiłek traci większy procent płynów, więc co za tym idzie potrzebuje w większej ilości ich uzupełnienia.

Podczas treningu piłkarskiego u młodego sportowca utrata wody oscyluje na poziomie 2-3 % masy ciała. Dodatkowo przy wysokiej temperaturze powietrza i wysokim stopniu wilgotności, ubytek masy ciała może sięgać nawet 8% masy całkowitej. Nie przejmuj się, to naturalne, że podczas wzmożonej aktywności fizycznej organizm reaguje w taką utratą wody. Istotne jest zredukowanie zmęczenia i wykluczenie niepożądanych efektów, jak np. wzmożone pragnienie, brak energii, zarumienienia i pocenie się skóry, a także skurcze mięśni.

W celu uniknięcia odwodnienia, a także udaru cieplnego należy zapewnić podaż płynów, przed, w trakcie i po treningu. Warto wiedzieć, że przyjmując odpowiednią ilość płynu w trakcie treningu, możemy wydłużyć efektywny wysiłek o 33%. Podręcznikowo wodę należy uzupełniać w ilości 500 ml na 30 minut wysiłku, w przypadku długotrwałego wysiłku (2-3h), ale nie tylko warto wodę zmieszać z niewielką ilością soku z świeżo wyciśniętej cytryny z dodatkiem soli, która uzupełni nam straty związane z nadmierną potliwością.

Dbaj o nawodnienie – unikaj tych produktów !

Wszelkie słodkości minimalizujemy do zera. Odstawiamy różnego rodzaju smakowe wody mineralne oraz przetworzone napoje owocowe, soki oraz napoje gazowane typu cola. Ponieważ dla aktywnego sportowca nie mają one żadnej! wartości, nie dostarczają substancji odżywczych, a w większości przypadków dosładzane są syropem glukozowo-fruktozowym lub szkodliwymi słodzikami.

Pilnuj, aby Twoja pociecha nawadniała organizm w odpowiednim odstępie czasowym, czyli nie piła dużej ilości płynów na raz i rzadko, tylko mniej, a częściej!

Także bidon w dłoń, kto jeszcze go nie posiada udaje się do
-> Sklepu Akademii <-
kupuje Bidon i wraz z pełnym bidonem serdecznie zapraszamy
na Treningi Akademii Górnika Zabrze!

Fundacja Górnika Zabrze informuje, iż zadania publiczne w dziedzinie kultury fizycznej realizowane są ze środków MIASTA ZABRZE.

Dane Fundacji Górnika Zabrze

ul. Roosevelta 81, 41-800 Zabrze,
NIP: 648-27-65-507,
KRS: 0000414081

Szybki kontakt

akademia@gornikzabrze.pl
l.milik@gornikzabrze.pl
tel. kom. +48 512 129 340
tel. stac. (32) 438 66 05

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2018 Akademia Górnika Zabrze

wykonanie i utrzymanie MGK.net.pl